Uppgift 1

Vem är du på nätet?

Har du reflekterat över vilken bild du ger av dig själv på sociala medier, kommentarsfält eller forum du är aktiv i? Om du googlar ditt namn så kommer det troligen att dyka upp en hel del, kanske en förening du var aktiv i för flera år sedan, någon tidskrift du medverkat i eller en webbplats du registrerat dig på som du sedan glömt bort. Mycket av det här är dina egna fotspår, men en hel del är också sådant innehåll som andra skapat.

Allt detta bidrar till din nätpersona, bilden som skapas kring dig online. Om du är aktiv på flera sociala medier kommer du att presentera dig på olika sätt här. På LinkedIn har du en professionellt foto och listar dina arbetsmeriter, medan du på facebook har en semesterbild som profilbild och skriver om personliga händelser eller länkar till artiklar som intresserar dig som privatperson. På samma sätt som vi också i vårt icke-digitala liv beter oss på olika sätt på arbetsplatsen, bland vänner och på en första dejt. Och även inom ett visst socialt medium blir vi olika slags personer. Kanske har du någon gång reagerat på att någon av dina vänner alltid skriver väldigt positiva statusinlägg, trots att du vet att hen har problem i vardagen. Samtidigt finns det människor som oftast fokuserar på det negativa, och använder facebook för att avreagera sig på irritationsmoment.

Bloggvärlden är överfull med familjebloggar – bloggar som handlar om till exempel föräldraskap, bakning, matlagning och heminredning. Där vi får se perfekt skinande hem, vackra bakverk och skrattande barn. Det kan vara inspirerande att se alla de vackra bilderna och solskenshistorierna, men kan också vara betungande och ge läsaren prestationsångest. Som kontrast mot alla de perfekta familjebloggarna, skapades den svenska facebookgruppen Family Living – The True Story, med över 65,000 medlemmar. Här lägger man upp bilder på kaotiska hem, mögliga grönsaker och juldekorationer som hänger kvar i augusti. Medlemmarna kan skratta åt andras bilder och känna igen sig – men också det här är en konstruktion, för folk väljer de allra tokigaste och värsta bilderna. Ingen har ett hem som ser ut som Underbara Claras hela tiden (OBS – inte heller Clara själv!), men inget hem ser heller konstant ut som i Family Living-gruppen. Men betyder det att dessa bloggar och grupper är falska och lögner? Nej, de visar bara olika versioner av oss.

Uppgift 1

I kursens första uppgift ska ni få arbeta med att konstruera nätpersona, en genomtänkt image som skall att ge en viss effekt. Nedan följer några meningar som alla presenterar olika slags personer. Välj en av dem, och fundera på vem det är som har skrivit den.

Skriv sedan ett (eller flera små) blogginlägg där ni tänker er att ni är den här personen. Väv gärna in meningen någonstans i er text. Försök fundera på vad personen vill åstadkomma med sitt blogginlägg – vem är målgruppen? Bloggar skribenten bara för egen/skojs skull eller finns det andra målsättningar bakom? Hur går det till när hen skriver – är det snabba hastverk som publiceras utan att tänka eller kolla efter språkfel, eller är det slipade inlägg som kommer mer sällan?

Har ni funderingar får ni gärna bolla mot era kurskamrater eller mot oss – det går bra att kommentera under uppgiften, eller skriv ett skilt blogginlägg.

Välj en av följande

  1. Hallå gänget! Hoppas ni har en finfin dag! 🙂 Idag har jag både goda och dåliga nyheter. Vilket vill ni höra först? De dåliga? Okej, här kör vi.
  2. När jag var yngre brukade min mamma alltid säga ”kom ihåg att aldrig låta rädslan styra dina val i livet”.
  3. Jag brukar inte vara otålig, husse säger alltid att jag är en duktig hund.
  4. Ibland har man bara en såndär dag. En dag när man bara vill ut och träffa tjejerna några timmar, då man bara vill slappna av och inte tänka på hemmalivet. En dag när man precis slagit sig ner och öppnat brunchmenyn, och telefonen ringer.
  5. Åååååh!! Alltså min broidi kan va helt sikastörande!
  6. Visst har man väl blivit lite mer bekväm av sig såhär på ålderns höst.

Lägg också gärna till etiketten (på engelska: tag) Uppgift 1 till inlägg som hör till uppgiften.

Sidouppgift: Twittra som denna konstruerade nätpersona. Försök få plats för hashtaggarna #bloggskrift och #uppg1.

 

Annonser